ژوزه مورینیو
یک مربی مدرن باید استاد انجام کارهای مختلف و همزمان باشد اما برای تاثیرگذار بودن، یکی از این کارها تقسیم وظایف صحیح است.
جایگاه رفیعی که برای خود درست کرده اید را بشکنید
اگر می خواهید بهترین عملکرد، محصول یا سرویس را ارائه دهید، باید با این قضیه کنار بیایید که شما همه چیز را نمی دانید و متخصصانی هستند که از شما بیشتر می دانند. این امر برای پیشرفت نیز ضروری است. شما یک تیم از افراد با استعداد را استخدام کرده اید، پس از آن ها استفاده کنید.
خجالت نکشید
کمک خواستن از دیگران نشانه شکست، شانه خالی کردن از مسئولیت یا استفاده نادرست از زمان نیست. دانستن محدودیتهای زمان و تخصص شما، یکی از خصوصیات کلیدی رهبر بودن است. همیشه میگویند با غرور، شکست نیز فرا می رسد.
پاداش بدهید
پاداش دادن یکی از المنت های حیاتی هدف گذاریست. این کار وفاداری، روحیه و انگیزه بالای تیم شما را به همراه خواهد آورد. شما به تنهایی موفق نمی شوید. پس انگیزه دادن مداوم، مخصوصا به افراد همراهتان در بدست آوردن هدف ها، بسیار موثر خواهد بود.
همیشه بیشفعال باشید
با وظایف زیاد و مسئولیت های بیش از اندازه، ذره ای کمک همیشه نقش عمده ای ایفا می کند. اما همیشه به یاد داشته باشید دیگران ذهن شما را نمی خوانند. هر چقدر هم حامی شما باشند، ممکن است متوجه نشوند شما چه فشاری را تحمل می کنید. بسیاری از اوقات دیگران اصلا نمی دانند چگونه می توانند به شما کمک کنند. هیچ تاخیری به خرج ندهید. رک باشید و بگویید به چه چیز و چه کسی برای انجام آن نیاز دارید.
دیکتاتور نباشید
همیشه راههای زیادی برای رسیدن به یک هدف وجود دارد. خیلی مهم است که همیشه راه و روش خودتان را به بقیه تحمیل نکنید. دیکتاتور بودن نه تنها استرس خودتان را بالا می برد، بلکه می تواند دیگران را نیز مقابل شما قرار دهد. اگر به کسی برای انجام کاری اعتماد می کنید، اجازه دهید به روش خودشان آن را انجام دهند. ممکن است بعدا متوجه شوید که حتی راه آن ها بهتر نیز هست.
همیشه یک راهنما باشید
اگر برای توضیح دادن انجام یک کار یا روند به صورت صحیح زمان بیشتری بگذارید، در دراز مدت دیگران را بیشتر جذب خواهید کرد. نه تنها آن ها کارشان را بهتر انجام می دهند، بلکه دفعات بعد نیز برای کمک گرفتن به شما اعتماد خواهند کرد. مطمئن شوید که افراد منابع کافی را برای انجام کارشان در اختیار دارند، مانند آمار و ارقام و اطلاعات دیگر. این باعث می شود تا کمتر برای کار های غیر ضروری تر درخواست کمک کنند.
کمک کنید و کمک بگیرید
مزایای تقسیم وظایف همیشه دو طرفه هستند. زمانی که وقت شما را آزاد تر می کنند تا به مسائل مهم تر بپردازید، برای طرف دیگر می تواند یک تجربه ی ارزشمند یادگیری باشد. همیشه مطمئن شوید که توصیه های کافی را به آن ها داده اید. برای پاسخ دادن سئوالاتشان همیشه صبور باشید. به آن ها زمان بدهید تا پیشرفت کنند. و مهم تر از همه، به آن ها اعتمادتان را نشان دهید.
مهربان باشید
بعضی اوقات ممکن است کاری که به بقیه محول می کنید، یکنواخت، وقت گیر یا ناخوشایند باشد. از این بابت احساس گناه نکنید، اما هیچ وقت ارزش کاری که انجام می دهند را پایین نیاورید. زمان نوشتن تقاضا، مودبانه و مهربان به آن ها تاکید کنید که چرا به کمکشان نیاز دارید و چقدر این کار برای شما و تیمتان ارزشمند است.
با دقت انتخاب کنید
زمانی که با کار و استرس زیاد مشغولید، هر کمکی می تواند مفید باشد. اما باید مواظب باشید از چه کسی کمک می خواهید. سپردن یک وظیفه به شخصی با مهارت های درست و تجربه ی لازم برای انجامش فوق العاده مهم خواهد بود. اما سپردن آن به فرد اشتباه هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. با تکرار زیاد توصیه ها، اصلاح اشتباهات و انجام دوباره آن کار، ممکن است احساس کنید وقتتان را تلف می کنید. این هم همیشه مهم است که روند کار آن ها را دنبال کنید تا مطمئن شوید کار را اشتباه انجام نمی دهند.
بگویید متشکرم
در نگاه اول ممکن است بسیار واضح به نظر آید. اما زمانی که فشار زیادی روی شماست و استرس دارید، به راحتی می توانید آن را فراموش کنید. به او بگویید این کار منجر به چه نتیجه ای خواهد شد و او چه نقش مهمی در به ثمر رسیدن آن خواهد داشت. اگر یک فرد قدرنشناس باشید، در آینده پیدا کردن افرادی که به شما کمک کنند، بسیار کم خواهد شد.